کد مطلب:39061
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
تكليف بقيه فرق يعني مثلا فرقي كه سني هستند و حضرت علي ( را به عنوان خليفه اول قبول ندارند چه مي شود ؟ البته با توجه به حديثي كه گفته شده است كه هر كه پيرو علي (نباشد به بهشت وارد نمي شود آيا تكليف بقيه چيست و چه سرانجامي دارند آيا ديگر به بهشت نمي روند يا نه به بهشت ونه به جهنمنمي روند. آيا جايي هست كه نه بهشت باشد نه جهنم و اين فرق غير شيعه به آنجا روند؟
ولايت و معرفت شرط قبول اعمال است چنانچه حضرت امام خميني(مي فرمايند: )) از مسلمات بلكه ضروريات است و روايات در آن فوق حد تواتر است))(1) و اما اينكه ساير فرق چه مي شوند در اين ارتباط مرحوم شهيد مطهري (در كتاب عدل الهي مفصل وارد بحث شده اند كه در اينجا نكاتي را به اختصار آورده و شما مي توانيد به تمام آن بحث مراجعه كنيد ايشان مي فرمايند: بنظر حكماء اسلام از قبيل بوعلي و صدر المتالهين اكثريت مردمي كه به حقيقت اعتراف ندارند قاصرند نه مقصر ، چنين اشخاصي اگر خداشناس نباشند معذب نخواهند بود ـ هر چند به بهشت هم نخواهند رفت و اگر خداشناس باشند و به معاد اعتقاد داشته باشند و عملي خالص قربة الي الله انجام دهند پاداش نيك عمل خويش را خواهند گرفت . آيات و رواياتي كه دلالت مي كند اعمال منكران نبوت يا امامت مقبول نيست ناظر به آن است كه آن انكارها از روي عناد و لجاج و تعصب باشد، اما انكارهايي كه صرفاً عدم اعتراف است و منشاء عدم اعتراف هم قصور است نه تقصير مورد نظر آيات و روايات نيست. اين گونه منكران از نظر قرآن كريم مستضعف و (( مرجون لامر الله )) بشمار مي روند . و مرحوم علامه طباطبائي در ذيل آيه 98 سوره نساء مي فرمايند : امر مستضعف بعهده خداست كه
فاولئك عسي الله ان يعفو عنهم وكان الله عفوا غفوراً و آية سورة برائتو آخرون مرجون لامرالله اما يعذبهم و اما يتوب عليهم و الله عليم حكيمو سپس مي فرمايند: رحمت خدا بر غضب او سبقت دارد و برخي از مفسرين در توضيح اعراف گفته اندحجابي بين بهشت و جهنم است كه عده اي كه حسنات و سيئات آنها مساوي است يا جزء مستضعفين بوده اند در آنجا قرار دارند كه البته سرانجام آنها يا به بهشت ختم مي شود و يا به جهنم. در اين رابطه خوبست به تفسيرالميزان ذيل آيه 46 سوره اعراف مراجعه كنيد و ايشان وجوه متعدد آنرا و نيز رواياتي كه در اين مضمون مذكور آمده است را بيان نموده اند.
------------------
1- عدل الهي از ديدگاه امام خميني ( ، تبيان ،ص 240
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.